Istota zasady przystępności nauczania wyraża się w dostosowaniu treści i metody nauczania do rozwoju i możliwości uczących się pracowników. Inaczej nazywana jest ona zasadą stopniowania trudności. Nauczanie pracowników zgodnie z zasadą przystępności ma miejsce gdy: autorzy programu szkoleniowego i jego wykonawcy, czyli sami szkoleni pracownicy i osoby występujące w roli instruktorów, będą przechodzili od treści bliższych (np. bezpośrednio związanych ze stanowiskiem pracy) do dalszych (np. dotyczących całego działu produkcyjnego, całej firmy, czy nawet większej struktury),
- już w trakcie
samego szkolenia bhp kraków, zarówno w czasie konkretnych zajęć jak i całości ich
cyklu, szkolący oraz szkoleni będą przechodzić od tego, co jest dla
pracowników łatwiejsze, do tego co trudniejsze,
- przechodzenie
będzie się rozpoczynało od tego, co pracownikom znane, do tego co jest dla
nich nowe i nieznane,
- uwzględniane będą
silnie ujawniające się różnice w tempie przystosowywania się młodych
pracowników do: relacji między pracownikami, reżimów technologicznych oraz
struktury organizacyjnej, jak też możliwości i style uczenia się
poszczególnych pracowników.
- poziomie
umysłowym,
- dotychczasowym
doświadczeniu życiowym i zawodowym.
Trzeba pamietać,
że dobre poznanie pracowników biorących udział w szkoleniu pozwoli szkolącym na
ich efektywniejsze szkolenie bhp dobczyce. To w głównej mierze instruktorzy, kierując się
wieloma kryteriami, decydują o sposobie ujęcia treści, doborze metody m.in. do
możliwości uczestników zajęć w zakresie opanowania np.:
- przepisów prawa
pracy odnoszących się do bhp (ich interpretacji, rozumienia),
- bezpiecznego
wykonywania czynności pracowniczych,
- skutecznego
reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa własnego i najbliższych
współpracowników.
Do optymalizacji uczenia się pracowników przyczynia się również stopniowanie trudności m.in. poprzez przystosowanie warunków technicznych i organizacyjnych szkolenia do możliwości pracowników. Te możliwości można opisać ogólnymi cechami, takimi jak:
- stan fizyczny - wytrzymałość,
dobre samopoczucie,
- poziom umysłowy - zapewniający
lepsze zrozumienie sensu pracy, szybsze, a także jednocześnie gwarantujące
zachowanie bezpieczeństwa uczenie się nowych czynności,
- poziom kulturalny - utrzymanie
ładu, porządku oraz dyscypliny (reżimu) pracy, sposób obchodzenia się z
narzędziami i współpracownikami,
- poziom moralny - wyrażający się
w stosunku do pracy, jej bezpieczeństwa, lojalności.
- obniżenie
komfortu pracy, poczucie zagrożenia;
- nadzwyczajna mobilizacja
powodująca fizjologiczne i emocjonalne napięcie - stres;
- pogorszenie się
funkcji selekcji i przetwarzania informacji, zmiana oceny
prawdopodobieństwa, przerzucania odpowiedzialności na innych, wzrost
poczucia winy;
- powrót do
wcześniejszych, bardziej prymitywnych faz uczenia się;
- narastanie
postawy obronnej - poczucia osobistego zagrożenia, odwracanie uwagi od
zadań i koncentrowanie się na sobie;
Będąc na kursie pracowniczym www.qes.pl czuję, że naprawdę dobrze trafiłem. Kurs prowadzony był naprawdę bardzo fachowo.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny, a zarazem interesujący wpis i koniecznie zerknę też na inne informacje związane ze szkoleniami BHP. Fajne informacje można znaleźć na stronie https://www.seka.pl/uslugi/uslugi-bhp-i-ppoz/audyt-z-zakresu-ppoz/ gdyby ktoś chciał dowiedzieć się czegoś więcej.
OdpowiedzUsuńWiadomo takie szkolenia trzeba przejść, ale nie są one najważniejszą rzeczą. Myślę, że podstawa to nauka swojego fachu, dlatego tak bardzo podoba mi się system kształcenia dualnego. Na stronie https://edunet-poland.pl/ksztalcenie-dualne/ możecie sobie dokładnie poczytać na czym polega
OdpowiedzUsuńTrzeba przejść takie szkolenia i jest to rzecz pierwszorzędna. Ja niedługo będę mieć szkolenie bhp w Tarnobrzegu i zamierzam do tematu podejść bardzo poważnie
OdpowiedzUsuń