czwartek, 23 sierpnia 2012

Minimalna temperatura w biurze zimą


Obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom w miejscu pracy odpowiedniej temperatury ma charakter bezwzględny i tylko względy technologiczne mogą usprawiedliwiać wyjątki w tym zakresie. Nie ma tu znaczenia ani pora roku, ani sytuacja ekonomiczna pracodawcy.
W godzinach pracy należy zapewnić odpowiednią temperaturę we wszystkich pomieszczeniach pracy w budynku. Temperatura w pomieszczeniach pracy powinna być na tyle komfortowa, aby zbędne było stosowanie specjalnej odzieży.


Środowisko termiczne pracy 

Pracodawca jest zobowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywania prac i liczby zatrudnionych osób oraz zapewnić odpowiednią temperaturę, czyli środowisko termiczne pracy.

Środowisko termiczne pracy to inaczej warunki cieplne miejsca pracy człowieka. Jest ono ważnym czynnikiem wpływającym na samopoczucie, zdrowie i wydajność pracy pracownika, jak również bezpieczeństwo i higienę pracy.


Podstawa prawna

Przepisy bhp w zakładach pracy, dotyczące w szczególności:

  • obiektów budowlanych,
  • pomieszczeń pracy,
  • procesów pracy,
  • pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych,
znajdziecie w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650).


Uwaga!

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania), nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K) - § 30 powyższego rozporządzenia.



Orzecznictwo

Warto w tym miejscu również przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 20 września 2001 r., w którym sąd ten stwierdził, że "odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną" (SA/Bk 75/01, Pr.Pracy 2002/3/35).

2 komentarze:

  1. Aby temperatura w miejscu pracy była zawsze odpowiednia, należy zadbać przede wszystkim o jakość instalacji - gdy te są solidne i niezawodne, temperatura nie powinna drastycznie spadać.
    Polecam w tym celu zapoznać się z ofertą sklepu dlaelektrykow.pl, ponieważ są to produkty o wysokiej jakości, o korzystnej cenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Doskonale wiem, że nie każdy jest zainteresowany szkoleniami BHP i nie dla każdego temat szkoleń będzie przyjemny, ale uświadomiłam też sobie ostatnio, jak takie szkolenia są ważne, więc warto poświęcić ten jeden dzień na poznanie wszystkich zasad. Natomiast wszystkim pracodawcą polecam firmę https://www.seka.pl/uslugi/szkolenia-i-uprawnienia-zawodowe/kurs-bhp/ która takie szkolenia prowadzi.

    OdpowiedzUsuń