Obowiązek pracodawcy
zapewnienia pracownikom w miejscu pracy odpowiedniej temperatury ma charakter
bezwzględny i tylko względy technologiczne mogą usprawiedliwiać wyjątki w tym
zakresie. Nie ma tu znaczenia ani pora roku, ani sytuacja ekonomiczna pracodawcy.
W godzinach pracy należy
zapewnić odpowiednią temperaturę we wszystkich pomieszczeniach pracy w budynku.
Temperatura w pomieszczeniach pracy powinna być na tyle komfortowa, aby zbędne
było stosowanie specjalnej odzieży.
Środowisko termiczne
pracy
Pracodawca jest zobowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do
rodzaju wykonywania prac i liczby zatrudnionych osób oraz zapewnić odpowiednią
temperaturę, czyli środowisko termiczne pracy.
Środowisko termiczne pracy
to inaczej warunki cieplne miejsca pracy człowieka. Jest ono ważnym czynnikiem
wpływającym na samopoczucie, zdrowie i wydajność pracy pracownika, jak również
bezpieczeństwo i higienę pracy.
Przepisy bhp w zakładach pracy, dotyczące w szczególności:
- obiektów budowlanych,
- pomieszczeń pracy,
- procesów pracy,
- pomieszczeń i urządzeń
higienicznosanitarnych,
znajdziecie w rozporządzeniu
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650).
Uwaga!
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju
wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej
wykonania), nie niższą niż 14°C
(287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w
pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w
pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K) - § 30 powyższego
rozporządzenia.
Orzecznictwo
Warto w tym miejscu również przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
w Białymstoku z 20 września 2001 r., w którym sąd ten stwierdził, że
"odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia
pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione
względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną" (SA/Bk 75/01,
Pr.Pracy 2002/3/35).
Aby temperatura w miejscu pracy była zawsze odpowiednia, należy zadbać przede wszystkim o jakość instalacji - gdy te są solidne i niezawodne, temperatura nie powinna drastycznie spadać.
OdpowiedzUsuńPolecam w tym celu zapoznać się z ofertą sklepu dlaelektrykow.pl, ponieważ są to produkty o wysokiej jakości, o korzystnej cenie.
Doskonale wiem, że nie każdy jest zainteresowany szkoleniami BHP i nie dla każdego temat szkoleń będzie przyjemny, ale uświadomiłam też sobie ostatnio, jak takie szkolenia są ważne, więc warto poświęcić ten jeden dzień na poznanie wszystkich zasad. Natomiast wszystkim pracodawcą polecam firmę https://www.seka.pl/uslugi/szkolenia-i-uprawnienia-zawodowe/kurs-bhp/ która takie szkolenia prowadzi.
OdpowiedzUsuń